پیام تسلیت دکتر کیهانی از حادثه متروپل آبادن

دکتر کیهانی با ابراز تاسف شدید از حادثه متروپل آبادن و ابراز همدردی با خانواده های داغدیده، این مصیب را به مردم شریف آبادان تسلیت گفتند.
پیام تسلیت دکتر کیهانی از حادثه متروپل آبادان

وی با تاکید براینکه اولویت اول در ساخت و ساز، مقاوم سازی است، گفت: بر این اساس متولیان این حوزه وظیفه دارند تا ساخت و سازهای خود را طبق دستور العمل های استاندارد، مقاوم سازی را اعمال کنند. کیهانی با بیان اینکه کشور ما با وجود حادثه خیز بودن از بلایای طبیعی که از 43 نوع آن 33 بلای طبیعی در نقاط مختلف کشور اتفاق می افتد و سالانه تعدادی از هموطنانمان را در این حوادث از دست می دهبم خواستار جدیت بیشتر درمقاوم سازی ساخت و سازها شد.

بنیان گذار کارخانجات ایران فریمکو ، اسکلت بتنی ایران و پارس لانه، ساخت و سازها و ایمنی ساختمان‌ها در ایران را با وجود نهادهایی همچون شهرداری، سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی برای کنترل ضوابط ساخت و ساز و نظارت بر کیفیت همواره مورد انتقاد مردم و کارشناسان قرار دارد و طی سال‌های گذشته با توجه به بروز حوادث برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری مانند پلاسکو و متروپل این انتقادات افزایش یافته است.برج فروریخته متروپل

ایشان افزودند: در این میان نباید از متخلفانی که با وجود توان مالی اقدام به ساخت و ساز غیر استاندارد می‌کنند، غافل شد ولی به هرحال مهم این است که بسیاری از ساختمان‌ها و بناهایی که امروزه در شهرها ساخته می‌شوند، استاندارد لازم را ندارند و این معضل هنگام بحران به شکل بی‌رحمانه‌ای بروز پیدا می‌کند و گاه شاهد بوده‌ایم همین سقف‌هایی که روزی به تصور ما منزل و پناهگاه خانواده‌ای بوده‌اند روی سر افراد آن آوار می‌شوند. اینکه تا کجا این ساخت و سازهای نا ایمن متوقف می‌شوند، معلوم نیست اما چیزی که بارها تجربه کردیم این است که به این سقف‌ها اعتباری نیست و باید استحکام ساختمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه پیامد ساخت و سازهای غیر ایمن تهدیدهایی است که به چشم نمی‌آیند.

کیهانی ضرورت مقاوم سازی ساخت و ساز های کشوررا مورد تاکید قرر داد و گفت : مصالح استاندارد ، نیروی شاغل و نظارت سه اصل مهم در صنعت ساختمان است که باید در الویت متولیان امر باشد و به آن توجه جدی داشته باشند چون با جان و مال مردم طرف است.

این پیشگسوت صنعت بتن کشور افزود: از سال 1381با پیگیری و تلاش های صورت گرفته توانستیم طرح استاندارد سازی تولید ، توزیع و مصرف اجباری مصالح ساختمانی را در سال 1384 به تصویب دولت برسانیم و سازمان استاندارد موظف به تدوین ضوابط برای تولیدات مصالح ساختمانی شده که گام بلندی در این بخش می باشد.

وی گفت ،مهمترین بخش مصالح ساختمانی تولیدات بتن و فراورده های بتنی شامل تیر ها ، ستونها ، تیرچه ، سقف ها ، دیوار ها ، جداول و… می باشد که با توجه به رشد تکنولوژی امروز تولیدات به صورت ماشینی و با تجهیزات عرضه و به مصرف می رسد که نحوه صحیح نگهداری ،اجرا و مصرف مصالح ساختمانی بسیار مهم است.

کیهانی افزود : تولیدات مصالح ساختمانی باید استاندارد لازم را داشته باشد بسیاری از صنایع فلزی ما این روزها با استفاده از ضایعات فلزی در کار گاهها مبادرت به ذوب و تولید میلگرد و انواع تیر آهن می نمایند و با قیمت کمتر به بازار مصالح ساختمانی وارد و به مصرف کننده می فروشند و پیمانکارانی که دانش لازم را ندارند برای سود بیشتر از این مصالح استفاده می کنند که باید ناظران آزمایش های لازم را از مراکز معتبر در استفاده این فلزات را دریافت کنند.

رییس کمیته تخصصی توسعه کسب و کار کمیسیون ملی یونسکو در ایران به نیروهای شاغل در صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت : نیروهای شاغل در صنعت ساختمان شامل کارگران و معماران، آموزش و تخصص کافی را باید کسب کنند ،متاسفانه کارگران این بخش از کشور فاقد مهارت لازم هستندو مصالح تولیدی هر چقدر هم با کیفیت و استاندارد لازم باشد به درستی توان اجرای آن را ندارند

وی افزود باید برنامه ای تدوین شود تا مالکان و پیمانکاران از گماردن افراد فاقد مهارت در اصول ساختمان سازی اجتناب کنند چرا که این کارگران اغلب با شیوه های سنتی کار می کنند لذا ضروری است سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور نسبت به شناسایی و آموزش این بخش از کارگران ساختمانی اهتمام جدی داشته باشد.
کیهانی به حادثه غم انگیز مترو پل اشاره کرد و گفت ، شاید مصالح به کار رفته در این سازه استاندارد لازم را داشته ولی استفاده از کارگران فاقد مهارت می تواند بخشی ازعلت حادثه باشد ، جوشکاری نامناسب اسکلت ها ، اتصالات غلط در ستون ها و سر ستون ها ،عدم نظارت صحیح در سازه؛دهنه های بزرگ بدون اتصالات مناسب ، و بار بری زمین و نوع خاک باعث این سانحه شده که موارد دیگر توسط کارشناسان در حال بررسی است.

وی گفت : مسئولان مربوطه پس از وقوع هر حادثه اعلام می‌کنند که ساختمان‌های بسیاری در شهرها ناایمن هستند و خطر وقوع حوادث دیگر را گوش زد می‌کنند و هر یک از نهادها قصور ساخت و ساز را بر گردن دیگری می‌اندازند اما با گذشت زمان عدم ایمنی ساخت و سازها به فراموشی سپرده می‌شود.

کیهانی گفت : شهرداریها، سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهر سازی، سازمان استاندارد می بایستی نظارت های خود را در این حوزه تشدید کنند و اجازه ندهند سازه ای که فاقد اصول ایمنی و … است به بهره بر داری برسد.
این فعال حوزه تولید فراورده های بتنی به ماده 100شهرداری ها اشاره کرد و گفت: قانونی محکم که می تواند مانع ساخت سازه های بی کیفیت و نا ایمن باشد ولی متاسفانه در خیلی از شهر های کشور این ماده قانونی محل مهمی برای کسب در آمد شهرداری ها شده است به گونه ای که اجاز داده می شود مالک تخلف کند و سازه ای را بسازد بعد جریمه و از این راهکار دریافت وجه و تامین هزینه های شهرداری را می نماید.

وی گفت : با توسعه شهرها و هزینه های کلان برای تامین حقوق کارکنان و خدمات به شهروندان ضروری است منابع در آمدی شهرداری ها از منابع دیگر تامین گردد تا مجبور نشوند از ماده 100 و یا شهر فروشی کسب در امد نمایند با حفاری میادین شهر به مراکز خرید و یا فروش تراکم که ناهنجاری جامعه به واسطه افزایش جمعیت در کنار نا ایمنی در سازه ها را ایجاد می کند.

کیهانی گفت مجلس باید در قوانین ساخت و ساز یک باز نگری داشته باشد و در بخش نظام مهندسی هم مطابق ماده 35 قانون مهندسی وظایف نظارت عالیه به وزارت راه و شهر سازی گذاشته شده است که متاسفانه جدیت لازم توسط این وزارتخانه در این خصوص بسیار کم است .وی در پایان حضور ناظر و مجریان احداث ساختمان را در محل اجرای پروژه ها مورد تاکید قرار داد و گفت : بازدید مداوم از پروژه ها استقرار مهندس مقیم در پروژه ها ضروری است  به صرف چند مرحله بازدید و ارائه گزارش توسط مهندس ناظرنمی تواند عاملی در اجرای سازه مقاوم باشد.

اسکرول به بالا