پرسش و پاسخ با پدر صنعت نوین بتن

فصلنامه علمی، آموزشی، فرهنگی و خبری عمارت متعلق به مرکز آموزش علمی کاربردی ایران فریمکو در تازه ترین شماره خود در پاییز 1401 پرسش و پاسخی را با دکتر کیهانی پدر صنعت نوین بتن صورت داده است. در این گفت و گو، استاد کیهانی به سوالاتی همچون اثرات استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد، مشکلات اساسی و اهمیت صنعت بتن آماده، نقش آزمایشگاههای مصالح ساختمانی در جهت بهبود کیفیت صنعت ساختمان و همچنین به سوالات دیگری نیز پاسخ داده اند که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

1. اثرات استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و غیر استاندارد به ویژه بتن به عنوان پرمصرف ترین ماده مورد استفاده در ساختمان را شرح دهید؟
شاید در نگاه اول، بتن چیز پیچیده ای نباشد. ترکیبی از ماسه، شن و سیمان که وقتی با آب مخلوط می شود، بعد از مدت زمانی، شروع به سفت شدن می کند. اما یک مؤلفه ای هست به نام عیار بتن که با مقاومت نهایی آن رابطه ی مستقیم دارد. عیار یک بتن را تجربه تولید کننده مشخص می کند. عیار یک بتن را مهندسین سازه پروژه هایی که کیفیت برایشان مهم است، تایید می کنند.
از دیدگاه من در یک مقایسه کلی بین بتن استاندارد و غیر استاندارد ، حرکت بین دو سمت یک آهن ربا است که در یک سمت بعد اقتصادی و در سمت دیگر کیفیت نهایی قرار دارد. یک پیمانکار شاید از لحاظ اقتصادی تولید بتن در کارگاه خودش را به صرفه تر بدونه و به کارگران خودش اعتماد باالیی داشته باشه. یک پیمانکار دیگر به تولید بتن در شرایط استاندارد و کنترل شده و بتن یکدست برایش مهم است و به عمر سازه و کیفیت ساخت اهمیت بیشتری می دهد. بتن غیر استاندارد بعد از مدتی دچار خستگی شده و مقاومت خودش رو از دست می دهد و ما شاهد سایش، ترک و یا سرطان بتن می شویم که در این حالت بتن دیگر نمی تواند وظایف سازه ای خود را به شکل صحیح به جا آورد.

عملیات بتن ریزی بتن آماده

2. با توجه به اهمیت صنعت بتن آماده مشکلات اساسی خود را در این حوزه شرح داده و جهت رهایی از این معضل چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
اگر قطعی مکرر برق و کمبود تولید سیمان را کنار بگذاریم، مشکل بغرنج پیش روی این است که سیمان در بورس به دست دلالان افتاده است. عرضه سیمان در بورس به شکل ناکارآمد و بدون برنامه ریزی صنعت بتن را در شرایط خرد کننده ای قرار داده. که نَفس صنعت ساختمان سازی را به شماره می اندازد.
سیمان عرضه شده در بورس توسط چه کسی خریداری می شود، من تولید کننده و یا دلال؟ برای رهائی از این معضل، باید برویم زیر تیغ جراحی و یک غده بدخیم را از بدنه تصمیم گیری خودمان جدا کنیم و آن فرهنگ دلال پروری است.
وقتی سیمان در کشور تولید می شود و نیازی به واردات نیست ، چرا با کمبود و افزایش قیمت آن روبرو هستیم. چرا من اطمینان از موجودی و قیمت مواد مصرفی در خط تولید را از دست داده ام. بخاطر یک تصمیم اشتباه و نسنجیده. بخاطر تصدی یک فرد در پشت میزی که دغدغه تولید ندارد و بدنبال وابستگی کشور ما به دیگران است.

 

3 .نقش آزمایشگاههای مصالح ساختمانی در جهت بهبود کیفیت صنعت ساختمان (خصوصأ بتن) و نظارت بر عملکرد آنها را چگونه ارزیابی می کنید؟
درباره نقش آزمایشگاه بدلیل گرایش تبلیغاتی نظری نمیدهم. اما درباره نقش آزمایش یعنی انجام یک سری تست های استاندارد که مقاومت دلخواه بتن، دوام و قدرت مبارزه بتن با شرايط خورنده. این یک ضرورت است که بدانیم رفتار و توانمندی اجزای ساختمان تحت بارهايی که در اثر وزن خود آن، زلزله و ديگر عوامل محيطی به آن وارد می شود، چگونه است. انجام آزمایش های استاندارد مصالح ساختمانی یک ضرورت در مسیر بهبود رویه های حرفه ای و محصول تولید شده و اطمینان از طول عمر و کارکرد محصول نهایی است.

بتن آماده

4. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و عجین شدن بیش از حد مردم در استفاده از فناوری های نوین چه اقداماتی را در خصوص فرهنگ سازی و بروز رسانی تولید کنندگان این صنعت پیشنهاد می کنید؟
مردم این روزها با وجود تکنولوژی و فناوری های نوین به راحتی می توانند در مورد آخرین دستاورد های روز دنیا و تکنولوژی بتن و مصالح ساختمانی استاندارد آگاهى الزم را پیدا کنند ما هم به عنوان تولید کننده بتن و فرآورده های ساختمانی وظیفه داریم اطلاعات صحیح را در فضای مجازی و رسانه ها و خبر گزاری ها منتشر کنیم تا آنچه که نیاز است مردم از آن استفاده کنند .
در سال ۱۳۹۰ برای اینکه رسالت اموزش و استاندارد کردن تولید ، توزیع و مصرف را توسعه و خدماتی را گسترش دهیم مبادرت به تاسیس دانشگاه علمی کاربردی ایران فریمکو در جوار کارخانه کردم تا با تدوین رشته های علمی کاربردی مورد نیاز صنعت و اجرای اموزش های کاربردی وتربیت دانشجویان جوان دانش نوین بتن و فرآورده های ساختمانی را بیاموزند و در کارخانه آنچه که به صورت تئوری آموختند به صورت عملی هم آموزش ببینند و خوشحالیم دانشجویان کارآمد زیادی دراین دانشگاه فارغ التحصیل شدند و هم اکنون از اساتید مهم در حوزه بتن و فرآورده های بتن هستند.
کار مهم امروز ما حمایت از سازه های مقاوم و تولید مصالح استاندارد است و این راه مهم و دشوار به سامان نمی رسد مگر اینکه همه بخواهند و موانع را از جلوی پای تولید بر دارند .
پیشنهاد ما این است نباید جلوی پای تولید مانع ایجاد کرد ،به خصوص در بخش فرآورده های ساختمانی چون خسارت این بخش سنگین و دودش به چشم مردم می رود.

 

5. چه توصیه ای به تولید کنندگان و دست اندرکاران صنعت بتن دارید؟
1. قیمتگذاری دستوری و الزام تولیدکنندگان به ارزان فروشی راه حمایت از تولید نیست ، مخصوصا در صنعت بتن که کیفیت نهایی بلندمدت مورد انتظار است. کیفیت اتفاقی نیست و تولید ارزان بی دلیل نیست.
2. ساختار بورس کالا بر اساس رقابت دلال های بورس است، و نه رقابت مؤلفه های شناخته شده تولید و بهره وری علمی.
نظام رقابتی بورس، یعنی یک فرد دلال ، تقاضای بازار را می داند و قیمت را آنقدر بالا می برد تا کمر تولید کننده و مصرف کننده نهایی خرد بشود.
3. وجدان کاری و صداقت در تولید داشته باشید. كاهش غیراستاندارد مصرف سيمان در واحد حجم بتن و استفاده از افزودنی های بی کیفیت در بتن برای تولید ارزان ، میزان مقاومت و استقامت بتن را پایین می آورد و این یعنی بازی با جان مردم. تولید نامناسب و غیراستاندارد، یعنی بتن کم دوام که به طور مستقيم و غيرمستقيم موجب تلف شدن سرمايه ملي می شود.

 

دانلود فایل pdf مصاحبه دکتر کیهانی با فصلنامه علمی، آموزشی، فرهنگی و خبری عمارت متعلق به مرکز آموزش علمی کاربردی ایران فریمکو (پاییز 1401)

پیمایش به بالا