فرهنگ استفاده از بتن آماده و فراورده های بتنی استاندارد باید ارتقا یابد

پدر صنعت نوین بتن ایران معتقد است ویرانی های زلزله سال های گذشته در روستاها و شهرهای کشور موید این نکته است که مصالح ساختمانی مصرفی از ویژگی های مناسب برخوردار نبوده و ساختمان های ساخته شده با آنها دوام کافی را نداشته اند.
ویرانی های زلزله

علی اصغر کیهانی با بیان اینکه در ساخت و سازها متولی استفاده از بتن استاندارد وجود ندارد و کسی از مجری و پیمانکار سئوال نمی کند که فراوری بتن استفاده شده چگونه بوده و اغلب با استفاده از بتونیرهای دستی بدون در نظر گرفتن نوع سیمان و اختلاط شن و ماسه مبادرت به ساخت و ساز می کنند خواستار صدور شناسنامه استاندارد برای سازه های مسکونی در شهر ها و روستاها شد.
دکتر کیهانی گفت : در سال های اخیر ساخت واحد های ویلایی بدون ضابطه در اراضی و باغات که اغلب بدون مهندس ناظر و پروانه لازم از شهرداری ها و دهیاری در کمترین زمان ممکن با ابتدایی ترین مصالح ساخته می شود و هیچ استانداردی برای آن نمی توان در نظر گرفت آینده ای خطرناک برای آنان می توان ترسیم کرد که هیچ مقاومتی در برابر زلزله نخواهند داشت.

زلزله کرمانشاه

چهره ماندگار صنعت بتن افزود بخش عمده خسارت در هنگام وقوع زلزله به همین سازه های فاقد استاندارد بر می گردد که فقط دارای نماهای شکیل و دیزاین داخلی مشتری پسند هستند ولی هیچ ضمانتی در سقف و دیوار و فواندسیون آنها وجود ندارد.
بنیانگذار کارخانجات ایران فریمکو، اسکلت بتن و پارس لانه گفت : متولیان صدور مجوز باید برای سازه های در حال ساخت به استفاده اجباری بتن و قطعات بتنی استاندارد تاکید کنند.
وی با بیان اینکه تولید کنندگان مصالح استاندارد در کشور دارای شناسنامه و مشخصات لازم هستند افزود: برای مقاوم سازی سازه ها ضروری است متولیان امر صنایع بتنی استاندارد را به مصرف کننده معرفی و او را مجاب به مقاوم سازی نماید.
کیهانی گفت ما رشد بسیار خوبی در مقاوم سازی ابنیه های شهری و روستایی در سال های اخیر داشتیم به گونه ای که در 20 سال گذشته کارزار بزرگی را برای جدوال ماشینی تهران به راه انداختیم تا شهرداری تهران را مجاب به کنار گذاشتن جداول دستی کنیم تا جایی که در سال 1384 پیشنهاد بنده به وزارت مسکن و راه و شهر سازی موجب شد تا این وزارت خانه آیین نامه ای را تصویب که موجب رعایت استاندارد مصالح ساختمانی در تمام مراحل اعم از تولید توزیع و مصرف در همه پروژه ها ی عمرانی وساخت و ساز ها را در کشور اجباری کند.
وی افزود تا پایان سال 1386بیش از 70 درصد تمام تولید کنندگان سیمان نشان استاندارد را دریافت کردند و تولید کنندگان فولاد هم ملزم به رعایت این اصول شدند ولی در سال های اخیر کار گاه های فاقد مجوز در حوزه بتن ،قطعات بتنی ، تیرچه و …. در حال افزایش است و باید نسبت به توسعه اینگونه واحد ها به جد وارد عمل شد چون این کار گاهها علاوه برخسارت به صنایع استاندارد مشکلاتی زیادی هم برای مقاوم سازی و ایمنی سازه ها به کشور وارد می کنند و با جان انسانهای زیادی بازی می کنند.
وی افزود خیلی از تولید کنندگان بتن آماده استاندارد به عنوان مهم ترین بخش مصالح ساختمانی، علاوه بر تلاشهای خود برای کسب نشان استاندارد و تجهیز کارخانه های خود به آزمایشگاه های پیشرفته و همکار استاندارد، با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود کار می کنند.
کیهانی با پیش کشیدن حادثه متروپل و دهها پروژه مشابه که به لحاظ مشکلات سازه ای فرو ریخته و جان انسانهای زیادی را گرفته گفت: در حادثه زلزله بم و گیلان از نزدیک به بررسی سازه ها و نوع بتن پرداختیم عمده سازه هایی که با استفاده از بتن اصولی احداث شده بود شاهد خسارت کمتری بودیم ولی در سازه هایی هم که از بتن و اسکلت فولادی استفاده شده بود چون فاقد شعور لازم در احداث بنا بود هیچ مقاومتی در برابر زلزله نداشتند و خانواده های زیادی را به کام مرگ کشیدند.
وی با تاکید براینکه مردم باید به این باور برسند که زیر سقف نا ایمن زندگی نکنند گفت: کنترل استاندارد ها، جلو گیری از تولید کنندگان فاقد مجوز، نظارت دقیق، قید در پروانه ساختمانی برای استفاده از بتن و مصالح استاندارد که دارای شناسنامه تولید باشد از جمله مواردی است که می توان امیدوار بود که سازه های ایمن ساخته شود و با هر زمین لرزه ای شاهد خسارت جانی و مالی در کشور نباشیم.
وی استفاده از شن و ماسه استاندارد، طرح اختلاط مناسب، حمل و بتن ریزی و نگهداری مناسب،کاهش هزینه ها، افزایش طول عمر ساختمان و بهره وری از محسنات استفاده از بتن استاندارد بیان کرد و گفت: فرآورده های سیمانی از جمله بتن آماده از مصالح ساختمانی مهمی هستند که فرهنگ استفاده از آنها می بایست ارتقاء یابد.

آخرین اخبار

اسکرول به بالا