زلزله قبل از اینکه ویرانگر باشد مهار شدنی است

رئیس انجمن بتن استان البرز معتقد است وجود ساختمان های سالم در میان ساختمان های ویران شده در تصاویر زلزله ترکیه و سوریه که همه ساخته دست بشر هستند، نشان می دهد گناه کشته ها، مجروحین  و‌معلولین، بعهده مدیران شهری و کشوری است نه طبیعت!
مهدی کیهانی مدیرعامل پارس لانه

مهدی کیهانی افزود: انسان ها برای فرار از مسئولیت، عنوان «حوادث غیرمترقبه و طبیعی» را خلق می کنند و تحت عنوان قانون به آن مشروعیت می دهند.
وی گفت: درست است که همیشه در زمان وقوع زلزله آنهم با این بزرگی، آسیب به ساختمانها امری بدیهی به نظر می رسد، اما متاسفانه در زلزله اخیر برخی از ساختمان های نوساز دچار خرابی شدند که اکثرا به دلیل نظارت ضعیف برخی از مهندسین ناظر و مصالح نامرغوب بوده است.

ویرانی های زلزله


کیهانی گفت: ساختمان های بنایی، سازه هایی هستند که در ساخت آن ها از آجر، بلوک سیمانی و سنگ استفاده می شود.
وی گفت:مقاوم سازی سازه ها یکی از مهم ترین اقدامی است که جهت جلوگیری از آسیب های ناشی از زلزله باید صورت گیرد. برای این کار می توان علاوه بر نظارت های جدی  از مصالح استاندارد استفاده کرد.
رئیس انجمن بتن استان البرز افزود: ممکن است عملیات ضد زلزله کردن ساختمان در هنگام اجرا و ساخت یک واحد ساختمانی ما را متحمل هزینه های بیشتر نماید، اما از طرفی اعمال چنین تمهیداتی مسلماً می تواند از هرگونه خسارات جبران ناپذیر در آینده پیشگیری کند.
کیهانی گفت: به طورکلی مقاوم سازی را می توان به مفهوم بالا بردن مقاومت یک سازه در برابر نیروهای وارده دانست و طبیعتاً مراد از این نیروهای وارده بر ساختمان ها نیروهای ناشی از زلزله است.
وی افزود در سال های اخیر اقداماتی برای مقاوم سازی سازه ها انجام شده ولی این کافی نیست متاسفانه بافت های فرسوده در کلان شهر های کشور و بیشتر روستاها خطر بزرگ و جدی است که جان و مال انسان های بسیاری را تهدید می کند.
رئیس انجمن بتن استان البرز گفت : زلزله قبل از اینکه ویرانگر باشد مهار شدنی است و باید دستگاهی در کشور باشد که نظارت دقیق به سازه ها را داشته باشد واجازه ندهد ساختمان های غیر مقاوم توسط مهندسین ناظری که تعهدی به کار خود ندارند ساخته شود.
وی با تاکید بر اینکه کارگران ساختمانی هم باید آموزش فنی را گذرانده باشند افزود : همه ما به خوبی آگاهی داریم که کشورمان روی گسل زلزله است و باید اين خطر را جدی بگیریم که هر زمان ممکن است زلزله ای بیاید و جان و مالمان را به خطر بیاندازد ولی بی توجه به این موضوع زیر سقفی می رویم که با مصالح نامرغوب و بی توجهی بعضی از  مهندسین ساخته شده است.
وی در پایان با ابراز تاسف از وقوع زلزله در ترکیه و سوریه و جان باختن انسان های بیشمار، خواستار فرهنگ سازي بیشتر و جدیت مسئولین برای مقابله با سازه های سست و جلو گیری از تولید مصالح نامرغوب و غیر استاندارد شد. 

آخرین اخبار

پیمایش به بالا