تفاوت اسکلت فلزی و بتنی از لحاظ مقاومت سازه

درصورتیکه سرعت اتمام پروژه برای ما اولویت داشته باشد، سازه فلزی گزینه مناسب تری از سازه بتنی است؛ زیرا اسکلت بتنی باید طبقه به طبقه اجرا شود و زمان الزم برای قالب بندی، شمع بندی و گیرش اولیه بتن را باید در نظر بگیریم.
اسکلت بتنی

تفاوت اسکلت فلزی و بتنی چیست؟
برای انتخاب یک اسکلت مناسب برای ساختمان ابتدا باید نوع بهره برداری از ساختمان و درجه اهمیت آن را تعیین کنیم. در مقایسه مقاومت ساختمان بتنی و فلزی نمی توان یکی را مقاوم تر از دیگری معرفی کرد. چون در صورت طراحی مناسب و اجرای خوب سازه، هر دو اسکلت باید بتوانند نیروهای وارده را به خوبی تحمل کنند؛ اما در مورد نیروی زلزله، وزن سازه یکی از عوامل تشدیدکننده این نیرو است و از آنجا که وزن اسکلت بتنی از وزن سازه فولادی بسیار سنگین تر است، نیروی زلزله شدیدتری به اسکلت بتنی وارد می شود. وزن سازه های فولادی حدودا 250 تا 390 کیلوگرم بر متر مربع و وزن سازه اسکلت بتنی حدودا 480 تا 780 کیلوگرم بر متر مربع است.
از طرفی صلبیت بالای بتن باعث می شود هنگام وزش باد و تکانهای شدید از طبقات فوقانی، لرزه ای در سازه بتنی ایجاد نشود و احساس آرامش ساکنین سازه بتنی از سازه فولادی بیشتر است. شاید این موضوع یکی از مهمترین مزایای سازه های بتنی باشد.

تفاوت اسکلت فلزی و بتنی از لحاظ مقاومت سازه

مزایای اسکلت بتنی نسبت به فلزی به نظر شما مزایای اسکلت بتنی نسبت به فلزی چیست؟
به نظر شما مزایای اسکلت بتنی نسبت به فلزی چیست؟
درصورتیکه سرعت اتمام پروژه برای ما اولویت داشته باشد، سازه فلزی گزینه مناسب تری از سازه بتنی است؛ زیرا اسکلت بتنی باید طبقه به طبقه اجرا شود و زمان لازم برای قالب بندی، شمع بندی و گیرش اولیه بتن را باید در نظر بگیریم.
این در حالی است که در اسکلت فلزی امکان اجرای بی وقفه تمام طبقات به صورت همزمان با یکدیگر وجود دارد. حتی در صورت تهیه اسکلت فلزی پیش ساخته از کارخانه و مونتاژ در محل پروژه، سرعت اجرا از حالت عادی بیشتر هم می شود.
اگر بخواهیم به صورت کامل تری به مزایای اسکلت بتنی نسبت به فلزی اشاره کنیم بهتر است بگوییم که در اسکلت بتنی امکان شکل پذیری میلگرد به صورتهای مختلف، مقاومت در برابر انواع آب و هوا، مقاومت بیشتر در برابر آتش سوزی به نسبت اسکلت بتنی، هزینه اجرای کمتر و دسترسی راحت تر به مصالح وجود دارد.
همچنین از مزیتهای مهم سازه های فلزی امکان توسعه سازه بعد از بهره برداری است بدین معنی که اگر کارفرما یا صاحبان سازه ساختمانی بخواهند طبقه ای به ساختمان اضافه نمایند سازه فولادی این قابلیت حائز اهمیت را دارد که با متصل نمودن ستون به ستون های از قبل اجرا شده با اتصال پیچی یا جوشی و اتصال تیرها و … سازه را توسعه داد.
مورد دیگر محدودیت های اجرای سازه بتنی در شرایط جوی سرد و گرم است که سرعت اجرای کار را پایین آورده و حتی در مواردی کار را متوقف میکند که سازه فلزی از این محدودیتها مستثنا است.

منبع : نشریه عمران نوین – انجمن علمی عمران دانشگاه آزاد لاهیجان

آخرین اخبار

پیمایش به بالا