چرا رشته مهندسی عمران را انتخاب کنیم؟

رشته مهندسی عمران یکی از شاخه های مهندسی است، که به طراحی، نگهداری و ساخت سازه های مصنوعی شامل جاده ها، پل ها، کانال ها، سدها وساختمان ها می پردازد. از لحاظ قدمت، مهندسی عمران پس از مهندسی جنگ، دومین نظام مهندسی به شمار می آید و امروزه مهندسی عمران، حد واصل مهندسی نظامی و مهندسی غیرنظامی محسوب میگردد. مهندسی محیط زیست، مهندسی ژئوتکنیک، ژئوفیزیک، ژئودزی، مهندسی حمل و نقل، علوم زمین،علوم جوی، مهندسی قانونی، مهندسی شهری، مهندسی هیدرولیک، علم مواد، مهندسی سازه های دریایی، مدیریت سواحل، نقشه برداری و مهندسی سازه از جمله شاخه های علمی هستند که به بهبود پروژه های مهندسی عمران کمک می کنند.
رشته مهندسی عمران

1- رشته مهندسی عمران جزء کدام یک از شاخه های مهندسی است؟
رشته مهندسی عمران یکی از شاخه های مهندسی است، که به طراحی، نگهداری و ساخت سازه های مصنوعی شامل جاده ها، پل ها، کانال ها، سدها وساختمان ها می پردازد.
از لحاظ قدمت، مهندسی عمران پس از مهندسی جنگ، دومین نظام مهندسی به شمار می آید و امروزه مهندسی عمران، حد واصل مهندسی نظامی و مهندسی غیرنظامی محسوب میگردد. مهندسی محیط زیست، مهندسی ژئوتکنیک، ژئوفیزیک، ژئودزی، مهندسی حمل و نقل، علوم زمین،علوم جوی، مهندسی قانونی، مهندسی شهری، مهندسی هیدرولیک، علم مواد، مهندسی سازه های دریایی، مدیریت سواحل، نقشه برداری و مهندسی سازه از جمله شاخه های علمی هستند که به بهبود پروژه های مهندسی عمران کمک می کنند.

 

2- تاریخچه شکل گیری مهندسی عمران
هنگامی که انسان های اولیه برای شروع تمدن و زندگی روستانشینی خود، برای اولین بار به ساخت و ساز سرپناه روی آوردند تا از گرما، سرما، باران و … در امان بمانند یا برای عبور از عرض یک رودخانه یک تنه درخت را روی آن قرار دادند و به فکر توسعه حمل و نقل زمینی و دریایی افتادند، احتمالا مهندسی عمران شروع به شکل گیری کرد. با گذر زمان مهندسی عمران به یکی از رشته های مهندسی تبدیل شد. با این حال کارشناسان معتقدند که آغاز فعالیت های مهندسی عمران احتمالاً بین ۴ هزار تا ۲ هزار سال پیش از میلاد مسیح و در مصر باستان و میا ن رودان بود ه است.

3- چرا رشته مهندسی عمران را انتخاب کنیم؟
احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده است که هنگام عبور از یک خیابان چشممان بر یک سازه عظیم و بلندمرتبه افتاده و در ذهنمان سوالاتی شکل گرفته باشد که این سازه چگونه در برابر زلزله مقاومت خواهد کرد؟ چگونه در برابر سیل و باد و باران مقاومت میکند؟ چطور به این بلندی ساخته شده است؟ از چه مصالحی در ساخت آن استفاده شده است و .. .
تمامی این سوالات و حتی فراتر از آن در مهندسی عمران به شما پاسخ داده خواهد شد. اما تنها به دنبال جواب این سوال ها گشتن برای انتخاب رشته مهندسی عمران کافی نیست .

تصویری قدیمی از مهندسان عمران اولیه
4- برای موفقیت در مهندسی عمران چه ویژگی هایی لازم است؟
پیش از هر چیز باید بدانید که روحیات مناسب برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران را دارا هستید یا خیر؟ چه ویژگی هایی را در خود می بینید که می تواند شما را به یک مهندس عمران فوق العاده تبدیل کند؟ آیا قدرت جسمی و فکریتان به حدی هست که بتوانید با شرایط محیط کار عمرانی کنار بیایید یا خیر؟

5 . ویژگی های روحی یک مهندس عمران
با توجه به متفاوت بودن محل کار در پروژه های عمرانی ممکن است با شرایط زیر مواجه شوید: وجود سر و صدای ناشی از پروژه در حال ساخت گرد و خاک موجود در هوا به دلیل عملیات عمرانی در حال اجرا حوادث های غیر منتظره در محیط کار وجود تنش و استرس بالا به دلیل پیشبرد پروژه در زمان مناسب و بسیاری موارد غیرقابل پیش بینی دیگر

 

6- ویژگی های فکری یک مهندس عمران

مهندسان عمران در هر زمینها ی خلاق وا یده پرداز باشند تا بتوانند از پس موانع و مشکلاتی که بر سر راهشان قرار میگرد بر بیایند . علاوه بر ویژگی های فوق مهندسان عمران باید موارد زیر را نیز دارا باشند: قدرت حل مسائل پیچیده ریاضی توانایی تحلیل داده های زیاد توانایی بالا در علم مهندسی دانش کامل ضوابط و مقررات ملی ساختمان دانش کامل به ضوابط طراحی و محاسبات

7- ویژگی های جسمی یک مهندس عمران

با توجه به شرایط کاری خاص در پروژه های عمرانی که حجم کاری و ساعت حضور در محل کار بالایی را می طلبد و فشار کاری زیادی نیز بر افراد پروژه تحمیل می شود بهتر است از توان و قدرت جسمانی بالایی برخودار باشید .

8- پیش از انتخاب رشته مهندسی عمران چه چیزهایی را لازم است بدانیم؟

پیش از انتخاب رشته مهندسی عمران لازم است بدانید شغلی که قرار است در آن مشغول به کار شوید جز کدام یک از مشاغل کاری محسوب میشود و آیا پذیرای این سبک از شغل هستید یا خیر؟

8.1 . شغل فصلی
شغلی است که فرد شاغل برای مدتی محدود مشغول به کار میشود و قراردادی یک الی شش ماهه بین کارمند و کارفرما منعقد شده و پس از پایان کار باید به فکر شغل و محل کار جدید باشد. بر اساس تازه ترین آمار اعلام شده، متاثر از شرایط اقتصادی ۱۰ گروه شغلی در بازار کار ایران با بیشترین خطر ریزش مواجهند که در این میان، مشاغل فصلی مرتبط با حوزه ساخت و ساز، فعالیت های خدماتی و بخش کشاورزی بیشترین آمار بیکاری های مداوم و طولانی مدت را به خود اختصاص داده اند.

8.2 . شغل دائم
شغلی است که فرد شاغل برای مدت طولانی استخدام میشود و معمولا قرارداد بین کارمند و کارفرما سالیانه منعقد شده و فرد کمتر نگرانی بیکار شدن را دارد. البته هر چند که تعدادی از مهندسان در برخی شرکت ها و سازمان ها با قراردادهای سالیانه مشغول به کار هستند و نسبتاً از شغل دایمی تری از نظر قانون وزارت کار جمهوری اسلامی برخوردار هستند اما با توجه به شرایط اقتصادی این روزها هیچ امیدی به روند رو به رشد این شرکت ها نیست و معمولا قدرت نگه داری نیرو را نداشته و اقدام به تعدیل نیرو میکنند .

9- برای مهندس عمران شدن، در دبیرستان چه بخوانیم؟

پس از مطالعه کامل این مقاله و اطمینان از اینکه ویژگی های روحی، فکری و جسمی یک مهندس عمران را دارا هستید، میتوانید رشته دبیرستانی مناسب که منجر به تحصیل رشته عمران در مقطع دانشگاهی می شود را انتخاب کنید .

9.1 . رشته ی عمران در هنرستان
در این صورت نیاز به گذراندن پیش دانشگاهی در مقطع دبیرستانی نیست و پس از کنکور به صورت ناپیوسته مجاز به تحصیل هستید و پس گذراندن کاردانی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی بدون آزمون در مرکز آموزش علمی کاربردی ایران فریمکو ثبت نام کنید.

9.2 . رشته ریاضی و فیزیک
با انتخاب این رشته در این صورت نیاز به گذراندن پیش دانشگاهی در مقطع دبیرستانی است و پس از کنکور میتوانید:
۱.به صورت پیوسته در مقطع کارشناسی تحصیل کنید. ۲.به صورت ناپیوسته تحصیل کنید و پس گذراندن کاردانی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی باید مجدداً در کنکور شرکت کنید. گرایش های مهندسی عمران پس از کنکور در هنگام انتخاب رشته، گرایش مورد علاقه خود را انتخاب کنید زیرا بر مسیر شغلی و ادامه تحصیل در مقطع ارشد شما تاثیر میگذارد. 
گرایش های مهندسی عمران پس از کنکور در هنگام انتخاب رشته، گرایش مورد علاقه خود را انتخاب کنید زیرا بر مسیر شغلی و ادامه تحصیل در مقطع ارشد شما تاثیر میگذارد.

10 . کدام دانشگاه برای تحصیل در رشته مهندسی عمران بهتر است؟
با توجه به رتبه ی کسب شده در کنکور، بهتر است پیش از انتخاب دانشگاه مورد نظر برای تحصیل در ایران با ویژگی ها،نقاط قوت و ضعف هر یک از دانشگاه های موجود آشنا شوید.

10.1 . دانشگاه های دولتی (روزانه)
هزینه تحصیل در این دانشگاه ها رایگان است در این دوره به دلیل بورس تحصیلی و معافیت از پرداخت هزینه متقاضیان بیشتری دارد و به طبع رقابت برای قبولی در این دوره سخت تر است. محصلان در این دوره متعهد می شوند به ازای تحصیل رایگان پس از پایان تحصیل در کشور مشغول به کار شوند. مدت زمان این تعهد بسته به منطقه تحصیلی دانشجو متفاوت است، بدین گونه که برای دانشجویان منطقه یک کشور به ازای هر ترم، شش ماه کار و برای منطقه دو به ازای هر ترم، یکسال کار در تعریف شده است. دریافت دانشنامه و ریز نمرات اصلی تنها با انجام این تعهد یا پرداخت هزینه تحصیلی به صورت یکجا در پایان تحصیل امکان پذیر می باشد .
دانشگا ههایی که مجری رشته های روزانه می باشند معمولأ امکانات رفاهی مناسبی نظیرخوابگاه های تحت نظر دانشگاه، وام دانشجویی، کار دانشجویی و غیره را برای رفاه دانشجویان فراهم می آورند. ساعات تشکیل کلاسها به صورت معمول از صبح تا عصر می باشد و دانشجو موظف است بر اساس واحدهای درسی انتخابی و ساعات مقرر شده به طور تمام وقت در دانشگاه حضور یابد.

سر در و ورودی دانشگاه تهران

10-2. دانشگاه های دولتی (شبانه)
برای تحصیل در این دانشگاه ها باید شهریه پرداخت کنید.
اما تمامی امکانات و مزیت های دوره روزانه نیز شامل دانشجویان دوره شبانه می شود.

10.3. دانشگاه های غیرانتفاعی
دانشگاه های غیر انتفاعی زیر نظر دانشگاه های دولتی هستند و برای تحصیل باید هزینه پرداخت کنید اما میزان شهریه این دانشگاه ها به نسبت دانشگاه های آزاد بسیار کمتر است و پس از پایان تحصیل مهر مدرک توسط دانشگاه دولتی ای که دانشگاه زیر نظر آن بوده است زده می شود.
در برخی موارد دانشگاه های غیرانتفاعی امکانات آموزشی و تحصیلی خوبی دارند. اما در مجموع وضعیت امکانات آموزشی و خدماتی آن پایین تر از سطح دانشگاه آزاد و سراسری است.
برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی خوابگاه و سایر امکانات را نیز در اختیار دانشجویان قرار می دهند که اکثر این خوابگاه ها، به صورت خودگردان اداره می شوند و هزینه های نسبتاً بالایی دارند. به همین خاطر اکثر دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی و خصوصی را افراد بومی و ساکنان شهرهای نزدیک تشکیل می دهند .

مردی در کنار برج شیشه ای

10.4. دانشگاه های علمی و کاربردی
کنکور دانشگاه های علمی و کاربردی جدا از کنکور سراسری برگذار می شود و برای بسیاری از رشته ها بدون کنکور مجاز به ثبت نام هستید، و برای تحصیل اگرچه باید هزینه پرداخت کنید اما میزان شهریه این دانشگاه ها به نسبت سایر دانشگاه ها از جمله دانشگاه های آزاد بسیار کمتر است .
مدرک دانشگاه های علمی و کاربردی مورد تأیید وزارت علوم بوده و پای مدرک دانشگاهی فار غالتحصیلان مهر وزارت علوم می خورد؛ بنابراین متقاضیان این دانشگا هها رو به افزایش است.
در دانشگاه علمی کاربردی نیز مثل سایر دانشگاه ها، دانشگاه خوب و بد وجود دارد. اما واقعیت این است که میانگین کیفی دانشگاه علمی کاربردی که در جوار کارگاه های صنعتی و بصورت آموزش کاربردی انجام میشود به مراتب بالاتر از سایر دانشگاه ها است.

مرکز آموزش عملی -کاربردی ایران فریمکو

10.5. دانشگاه های پیام نور
آموزش در دانشگاه پیام نور مبتنی بر نظام آموزشی از راه دور (نیمه حضوری، الکترونیکی و… ) است و دانشگاه با بهره گیری از فناوری های آموزشی کلاسهای آموزشی خود را در قالب ساعات محدودتری نسبت به ساعات کلاسهای درس سنتی درسایر دانشگاه ها برنامه ریزی و ارائه می نماید .
البته طبق ضوابط آموزشی دانشگاه حضور دانشجویان درکلاسهای دروس تئوری اختیاری بوده و فقط شرکت در کلاسهای عملی الزامی است. برای تحصیل باید هزینه پرداخت کنید اما میزان شهریه این دانشگاه ها به نسبت دانشگاه های آزاد بسیار کمتر است و کنکور این دانشگاه جدا از کنکور سراسری برگذار میشود .

10.6. دانشگاه های آزاد
کنکور این دانشگاه جدا از کنکور سراسری برگذار می شود و برای تحصیل باید هزینه بسیار بالایی پرداخت کنید.
دانشگاه های آزاد از منظر تولید علم و امکانات رفاهی در جایگاه بالایی قرار دارند و گفته می شود که این مجموعه به داوطلبان اطمینان می دهد تمام آنچه که از یک دانشگاه انتظار می رود را به خوبی فراهم می کند.

10.7. دانشگاه های پیام نور
آموزش در دانشگاه پیام نور مبتنی بر نظام آموزشی از راه دور (نیمه حضوری، الکترونیکی و… ) است و دانشگاه با بهره گیری از فناوری های آموزشی کلاسهای آموزشی خود را در قالب ساعات محدودتری نسبت به ساعات کلاسهای درس سنتی درسایر دانشگاه ها برنامه ریزی و ارائه می نماید .
البته طبق ضوابط آموزشی دانشگاه حضور دانشجویان درکلاسهای دروس تئوری اختیاری بوده و فقط شرکت در کلاسهای عملی الزامی است. برای تحصیل باید هزینه پرداخت کنید اما میزان شهریه این دانشگاه ها به نسبت دانشگاه های آزاد بسیار کمتر است و کنکور این دانشگاه جدا از کنکور سراسری برگذار میشود .

10.8. دانشگاه های آزاد
کنکور این دانشگاه جدا از کنکور سراسری برگذار می شود و برای تحصیل باید هزینه بسیار بالایی پرداخت کنید.
دانشگاه های آزاد از منظر تولید علم و امکانات رفاهی در جایگاه بالایی قرار دارند و گفته می شود که این مجموعه به داوطلبان اطمینان می دهد تمام آنچه که از یک دانشگاه انتظار می رود را به خوبی فراهم می کند.

منبع : فصلنامه علمی، آموزشی، فرهنگی و خبری عمارت / مرکز آموزش علمی کاربردی ایران فریمکو

پیمایش به بالا