بهانه های واهی برای افزايش قيمت سیمان هرساله گریبان بتنی ها را می گيرد

چهره ماندگار و پدر صنعت نوین بتن ایران گفت در پی تصمیم گیری های کارخانه های سیمان در سال های گذشته وجاری به بهانه های مختلف خسارات زیادی به صنایع سیمان بر در کشور وارد کرده اند.

دکتر کیهانی انحصاری بودن تولید سیمان در کشور را یکی از آسیب های مهم و چالش هایی بیان کرد که این صنایع با بهانه های مختلف از کمبود برق تا گاز و صادرات و…. هر ساله با افزایش چند مرحله ای قیمت چالش بزرگی را برای صنایع تولید بتن وفراورده های ساختمانی وارد می کنند که بخشی از گرانی ساختمان و اجاره بها متاثر از این بخش است.

سیمان


پدر صنعت نوین بتن گفت: این قصه پرغصه از سوی صنایع سیمان کشور هر سال با یک سناریو جدید تکرار می شود بنابراین هر احتمالی را باید در باره سیمان جدی گرفت چرا که کارشناسان اقتصادی در باره کالا های فاقد جایگزین که دارای تولید کنندگان انحصاری هستند به حد کفایت نظریه پردازی کرده اند و تقریبا”همه آنها در این عقیده مشترکند که مصرف کنندگان در این شرایط بیشترین خسارت را می ببینند.
علی اصغر کیهانی افزود خاطرم هست در سال 89 کارخانه های سیمان قبل از هدفمندی یارانه ها به دنبال افزایش 30 درصدی آن روز بودند و سیمان تا مرز 65 هزار تومان در هر تن رسید تا بعد از هدفمندی و تغییر قیمت حامل های انرژی باز این فرایند را تکرار کردند و افزایش قابل چشمگیری در این فراورده داشتیم.


این چهره ماندگار افزود : کاهش عرضه و جلو گیری در تولید سیمان توسط کارخانجات در این سال ها هر ساله تکرار شده که همین موضوع افزایش قیمت را در پی داشته است.
بنیان گذار کارخانجات ایران فریمکو ،اسکلت بتنی ایران و پارس لانه گفت : ما از جمله کسانی بودیم که در دهه 80 با لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها موافق بودیم و معتقد یم این سوبسیدها تولیدکنندگان را تنبل می کند تا نتوانند با رقبای خارجی وارد رقابت شوند. یارانه‌ها، نوعی رانت پنهان نفتی هستند رانتی که به بیماری اقتصادی منجر شد. ایشان ضمن اشاره به اینکه متاسفانه کارخانه‌های سیمان در این رابطه هیچگاه همه حقیقت را بیان نمی‌کنند، گفت: سیمان از جنس انرژی است و در تولید هر تن سیمان ۱۲۵ لیتر سوخت فسیلی و ۱۱۰ کیلووات ساعت برق مصرف شده است که این‌ها در ایران با یارانه ۸۵ درصدی در اختیار صنایع قرار می‌گیرد؛ لذا این کارخانه‌ها از ارزان بودن قیمت سوخت در داخل کشور سوء استفاده می‌کنند. بنابراین صادرات سیمان را بهتر است سرقت انرژی بدانیم. چنانچه قیمت انرژی تحویلی به کارخانه‌های سیمان را با نرخ‌های جهانی حساب کنیم، کارخانه‌های سیمان در ایران نسبت به تمام کارخانه‌های سیمان دنیا، دارای حاشیه سود بالاتری هستند.

میکسر بتن شرکت ایران فریمکو


بنیانگذار صنعت نوین بتن ایران در رابطه با ورود سیمان به بورس کالا، گفت: من از ابتدا با این روش مخالف بودم و دلیل خودم را هم گفتم ، دلایلی که برای ورود سیمان به بورس کالا و انجام تمام معاملات در این کانال مطرح شد که از نظر بنده اصلا درست نبود. کارشناسی کردند و عنوان شد که این کار در جهت شفاف‌سازی صورت گرفته است؛ در صورتی که در حقیقت شفاف‌سازی وجود ندارد. کسی که امروز از بورس کالا سیمان خریداری می‌کند و آن را به یک دلال می‌فروشد و او به دیگری، چه شفافیتی ایجاد می‌کند؟ بروید بررسی کنید ببینید چه اتفاقی افتاده است.

این کارآفرین برتر با بیان این شعار که ما زمین را از پدرانمان به ارث نبرده ایم، بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم افزود : کارخانجات سیمان با بهره مندی از موهبت الهی و منابع ملی که ثروت همه آحاد مردم است هر ساله چندین بار افزایش قیمت را برای مصرف کننده دارند، این موضوع را وقتی مطرح کردیم به توسعه صنعت سیمان در کشور اشاره کردند در حالی که خاطرم هست در فاکتور هایی که بابت خرید سیمان به ما ارائه می کردند ذیل فاکتورها درصدی برای سهم احداث صنعت از مصرف کننده دریافت می شد این در حالی است که سهام داران بزرگ و فعلی سیمان هیچ آورده ای نداشتند و همه از جیب مردم است.
کیهانی افزود : تجربه سال های اخیر نشان می دهد که در باره تعیین قیمت سیمان با محاسبه قیمت تمام شده برای حفظ حقوق مصرف کننده در فرصت 5 ساله هدفمندی رایانه ها فقط به نفع گروهی شد که از رانت پنهان نفتی بهره بردند و امروز شاهد ماجرا های جدید از جمله بورس و دلال بازی و …. هستیم.
ایشان یادآور شدند در سال های گذشته کارخانه های سیمان به جای اختصاص بخشی از در آمدهای خود به نوسازی و اصلاح فرآیند های انرژی بر ، به احداث کارخانه های جدید پرداخته اند و امروز با انبوهی از هزینه ها ی نوسازی مواجه اند که حاصل زیاده خواهی گذشته آنهاست.
پدر صنعت نوین بتن ایران به بالا بردن کیفیت سیمان داخلی با توجه به حساسیت صنایع به افزایش روز افزون قیمت اشاره کرد و گفت ؛ در همه جای دنیا بتن با رده مقاومتی آن شناخته می شود ،بدون شک تولید سیمان با کلاس مقاومتی بالا می تواند صنعت بتن کشور را به عنوان مصرف کننده اصلی سیمان متحول کند این در حالی است که با ورود سیمان به بورس مجبور هستی سیمانی را تهیه کنی که ساختارش مناسب صنعت بتن و کارخانه نیست.
علی اصغر کیهانی در بخش دیگر سخنان خود به بازگشت سیمان های پوزولانی فاقد استاندارد لازم اشاره کرد و گفت درنمایشگاه انجمن بتن که در سال جاری در مرکز تحقیقات مسکن راه و شهر سازی بر گزار شد ه بود بعضی از صنایع سیمان کشور به تبلیغات سیمان های پوزولانی پرداخته بودند.
وی گفت : به محض داغ شدن بازار سیمان بعضی از صنایع مبادرت به تولید سیمان های پوزولانی می کنند که اغلب با اعتراض جدی مصرف کنندگان مواجه بوده چرا که تولید سیمان پوزولانی 20 درصد انواع مواد معدنی را آسیاب کرده و به سیمان می افزایند اگر چه سود سر شاری دارد ولی اگر استاندارد های لازم را نداشته باشد کیفیت ساختمان ها را تهدید می کند.

آخرین اخبار

پیمایش به بالا